Moje dojmy z psychologického hororu.

Na vyváženie vianočnej atmosféry som si pozrel film Dear Mr. Gacy. Netušil som, do čoho idem, no čakal som čosi ako temnejšiu verziu Good Will Hunting o treste, odpustení a zmierení.

Dostal som najsilnejší psychologický horor, aký som v posledných mesiacoch videl. Zaliezlo mi to pod kožu viac než SinisterInsidious dokopy (naposledy som čosi podobné cítil pri sledovaní Fincherovho filmu Zodiac). O čo ide? Trochu zvláštny no talentovaný devätnásťročný mladík si začne dopisovať s Johnom Wayneom Gacym čakajúcim vo väznici na popravu. (Pre info – Gacy bol jeden z najväčších a najúchylnejších amerických sériových vrahov. Odsúdili ho za znásilnenie a vraždu 33 mladíkov, z ktorých väčšinu pochoval pod vlastným domom. Okrem iného často vystupoval v kostýme ako klaun Pogo – tuším poslúžil aj ako inšpirácia pre Kingovho klauna Pennywisea v románe To.)

Oficiálnym dôvodom mladíkovho konania je napísanie seminárnej práce, no pod povrchom sa skrýva oveľa viac. V listoch sa opíše ako typická Gacyho obeť (labilný homosexuál s množstvom problémov) a postupne prenikne do jeho mysle. Proces však nie je jednostranný, aj doňho preniká Gacyho šialenstvo a perverzita, ktoré mu rozleptávajú vlastnú osobnosť i život. Gacy sa mu stáva akýmsi mentorom, vyvolá v ňom rezonanciu a začne mu v nevedomí oživovať veľmi temné obsahy.

Celé to pripomína Kingovu novelu Apt Pupil, no s jedným podstatným rozdielom – Dear Mr. Gacy je reálny – vznikol na základe skutočných udalostí, ozajstných Gacyho listov a nahrávok telefonických rozhovorov.

Neviem, či by film pôsobil rovnako silno na každého, no mňa vyložene dostal. Ani tak nevystraší, ako skôr zalezie pod kožu. Pritom to nie je čistokrvný horor, v podstate neuvidíte nič hrozné, žánrovo je to skôr dráma či kriminálny triler. Lenže to, čo sa deje pod povrchom, je príšerné. Navyše, záverečné titulky vám odhalia podstatnú informáciu, pri ktorej ma naozaj zamrazilo a všetko dostalo ešte podstatne zlovestnejší rozmer. Ak vás zaujímajú knihy a filmy o temnej stránke ľudskej psychiky a o tom, ako pôsobí a reaguje s temnou stránkou ostatných ľudí, určite si Dear Mr. Gacy nenechajte ujsť.

Jeden z Gacyho obrazov vlastnoručne maľovaných vo väzení:

Ku konečnému výsledku u mňa určite prispel aj výkon Williama Forsytheho v úlohe Gacyho. Ak si podobne ako ja pamätáte Forsytheho ešte z úloh Al Caponeho (seriál Nedotknuteľní), psychotického Richieho Madana zo Seagalovho Out for Justice či aktuálne Mannyho z Boardwalk Empire, úloha Johna Gacyho vám pekne zapadne do mozaiky.

***

Kliknite na „Páči sa mi to“ na mojej fanpage a sledujte najčerstvejšie info o mojich knihách, súťaže o výtlačky s podpisom, novinky, nepublikované pasáže z kníh, videocasty, odpovede na vaše dotazy a veľa ďalšieho: http://www.facebook.com/jozokarika