Často dostávam otázku, ktorých našich autorov by som odporučil. Spísal som teda krátky zoznam slovenských autorov/autoriek a ich kníh, ktoré ma tento rok najviac zaujali. Ak hladáte vhodný knižný vianočný darček z tunajšej produkcie, tak tieto tituly (spolu s tými mojimi :) ), s čistým srdcom odporúčam.

(PS. Určite u nás tento rok vyšli aj iné dobré knihy, nedostane sa ku mne všetko a aj z toho, čo sa ku mne dostane, nestíham všetko prečítať.)

Juraj Červenák: Vlk a dýka

Ďuro nesklame, tradične kvalitné písanie. Tento prípad je zovretejší, nie až taký košatý a inak podaný, čo je príjemná zmena v celkovo kvalitnej sérii. Netreba hovoriť viac, Červenák je kvalitka.

Arpád Soltész: Mäso

Asi najväčšie prekvapenie roka. Suverénny, špičkovo napísaný román. Ak sa vám páčia moje knihy v línii V tieni mafie – Čierny rok, bude to plný zásah. Páči sa mi jednak spracovanie situácie na východe Slovenska v 90-tych rokoch, atmosféra, miestami až cynický odstup, a zároveň Arpádov autonómny autorský hlas, ktorý sa môže venovať akejkoľvek téme a stále to bude sila.

Marián Leško a Tomáš Gális: Chudák každý, čo po nich tú káru bude ťahať ďalej

Vynikajúce a zasvätené zhrnutie politického a spoločenského vývoja na Slovensku od rozdelenia Česko-Slovenska. Podané dynamickou formou rozhovoru o všetkých našich doterajších premiéroch (a premiérke). Pútavé čítanie nielen o spoločnosti, ale aj o tom, ako osobné vlastnosti a charakteristika ovplyvňujú, neraz aj deformujú či znemožňujú, výkon moci. Znova, ak sa vám páčilo napríklad V tieni mafie, Čierna hra alebo Čierny rok, toto bude pre vás určite zaujímavé čítanie.

Katarína Holetzová: Svorka

Dobre a s citom napísané, autorka má vlastný štýl, ktorý jej knihy vyčleňuje (aspoň pre mňa) z našej bežnej detektívkarskej tvorby. Pekne zvládnuté prepojenie ozajstnej temnej histórie a fabulácie. Okrem iného oceňujem aj kombináciu moderného prístupu a vyložene tradičných prvkov, ktoré ulahodia každému, kto má rád skôr staršiu detektívkarsku školu. Taký návrat ku koreňom v modernom šate a podmanivo podanom slovenskom prostredí. Tvorbu tejto autorky odporúčam sledovať aj do budúcna, cítim ešte veľký potenciál.

Michal Škombár: Druhá šanca

Toto je špecialitka. Pokiaľ mi je známe, nikto na Slovensku niečo takéto a takýmto spôsobom nepíše. Veľmi špecifické knihy s naozaj výnimočným autorským hlasom. Úplne svojská práca s témami aj videním sveta. Druhá šanca je Michalova prvotina z roku 2014, odvtedy napísal zopár ďalších. Tohtoročný titul sa volá Na rozhraní dvoch svetov. Kvalitná práca.

Adriana Macháčová a Róbert Dyda: Vieme prví

Táto kniha sa ku mne dostala s oneskorením, ale dnes je možno ešte aktuálnejšia, než v čase vydania (2014). Dobre sa to číta, svižne podaný príbeh. Zasvätené nahliadnutie do fungovania bulváru a médií. V dnešnej záplave „fake news“ (resp. vzájomného obviňovania sa rôznych strán z produkovania fake news), obzvlášť dôležitá téma. Taký inteligentný literárny pop.

Silvester Lavrík: Nedeľné šachy s Tisom

Náročnejšie čítanie, nie je to práve oddychovka (mierne povedané). Skvelá kniha – jednak samotnou témou, ale aj tým, ako je úžasne premyslená, dômyselne vyskladaná a podaná cez naozaj nezvyčajnú rozprávačku. Vidno za tým obrovský kus práce a kniha aj nádherne vyzerá – je to jedna z najkrajších kníh, aké sa mi dostali do rúk. Potrebná téma, žiadna prvoplánovosť. Odporúčam, hoci možno neprečítate na jeden dúšok (čo niekedy vôbec nie je na škodu).