Film som začal pozerať so značným dešpektom. Predstava, že by vás vystrašil Harry Potter, je absurdná. Poháňalo ma len podozrivo dobré hodnotenie na IMDB a pozitívny komentár od Ďura Červenáka. Skončilo to však slušným prekvapením. Pre mňa je The Woman in Black spolu s Insidious v TOP 2 najstrašidelnejších filmov, aké som za posledný rok videl.

Úvodná scéna predznamenáva celý film. Anglicko, koniec 19. storočia – tri dievčatká sa hrajú s porcelánovými bábikami v bezpečí detskej izby. Odrazu sa však čosi stane a… veci začnú ísť veľmi zlým smerom.

Pri scéne vám možno napadne, že sa čímsi podobá na japonské duchárske horory ako Kruh či Nenávisť. Podobnosť sa nesie celým príbehom, jeho štruktúrou aj ľakačkami, ktoré pekne zaliezajú pod kožu. Čosi ako Kruh zasadený do viktoriánskeho Anglicka. Nejde však o žiadny plagiát. Mrazivý duchársky príbeh s viktoriánskym Anglickom proste pasuje dokopy. Naviac, výber lokalít je uchvacujúci. Či už sú to letecké zábery pochmúrneho anglického vidieka alebo klaustrofobické pobiehanie v strašidelnej vile.

Práve atmosféra príbehu na mňa pôsobila najsilnejšie. Ľakačky sú kvalitné a dobre striedajú otvorené strašenie s psychologickým napätím. V podstate však neuvidíte nič, čo by ste už v nejakej forme nevideli. Sila je najmä v atmosfére, výbere lokalít (isteže, dosť klišé – ale funguje to perfektne) a samotnom príbehu. Nie sú v ňom žiadne hluché miesta. (Na tomto u mňa zareval inak vynikajúci holandský horor Zwart Water, ktorý sa na Women in Black trochu podobal, lenže bol – aspoň pre mňa – príšerne pomalý a prepsychologizovaný.)

Počas sledovania vám Woman in Black možno pripomenie už spomínaný Insidious. Daniel Radcliffe pobiehajúci v opustenej strašidelnej vile odrezanej od sveta mi však príde o čosi pochmúrnejší. Pod kožu zaliezajú aj úmrtia detí, okolo ktorých sa celý film točí. Napriek tomu, že v príbehu je len minimum krvi a násilných smrtí, funguje výborne.

Jedinú drobnú výhradu by som mal práve k Radcliffovi. Nešlo o to, že by hral nejak príšerne. Práve naopak, dosť rýchlo som zabudol na všetky asociácie s Harrym Potterom. Vadilo mi však, že vyzeral príliš mlado na to, aby som mu uveril postavu právnika deprimovaného zo smrti svojej ženy. Kontrast bol dosť viditeľný najmä pri scénach, kde s ním jednali miestni otrlí dedinčania. Pôsobilo to, akoby komunikovali s pubertiakom, ktorý sa stratil v ich dedine. Bez ohľadu na jeho výkon sa mi pre túto rolu príliš nehodil.

Napriek tomu je však pre mňa Woman in Black jedným z najstrašidelnejších hororov, aké som v poslednej dobe videl. Pôsobil na mňa oveľa silnejšie než napríklad Paranormal Activity 3. Rozhodne odporúčam.

***

***

Moje ďalšie recenzie na knihy a filmy, ktoré ma zaujali, si môžete pozrieť v kategórii Moje recenzie.