Môj tretí článok pre Mamtalent.sk o písaní a marketingu. Tentoraz aj s ukážkami toho, ako na vec idú dvaja naši úspešní autori.

Najprv si v niekoľkých bodoch zopakujme podstatu minulých dvoch článkov:

–        marketing knihy sa dnes dá robiť aj inak, než tradičnými marketingovými postupmi (reklama, bannery, PR články)

–        sociálne siete autorovi umožňujú vytvárať živú komunitu čitateľov a fanúšikov

–        nemusí sa pri tom pretvarovať, štylizovať, ani sa nútiť do marketingových póz

–        fanúšikov zapája tak, že vytvára hodnotný obsah (články, blogy, odkazy, statusy, fotky, videá, diskusie) o tom, čo zaujíma jeho, aj ich

–        vytváraný obsah nie je zameraný na propagovanie produktu a „tlačenie“, ale naopak – na „vťahovanie“

–        vtiahnutie čitateľov autor dosahuje tým, že svoj obsah orientuje na nich – zadarmo ponúka to, čo majú radi aj v jeho textoch (riešenie problémov, rady, informácie, zábavu alebo určitý druh emócií – ak píše beletriu), osobne sa angažuje, diskutuje, zdieľa, komentuje – je otvorený

–        konkrétny produkt spomenie len občas, mimochodom, nenásilne a v primeranom kontexte (napr. v rámci noviniek)

–        nositeľmi „marketingu“ sa dobrovoľne a sami od seba stávajú členovia takto zapojenej komunity – prenášajú dobrú energiu, odkazy a zmienky o autorovi do vlastných sociálnych sietí

–        vzniká fenomén masového šírenia „dobrého mena“, ktorý v sociálnych sieťach funguje systémom: od jedného-k jednému-k mnohým

 

Vytváranie živej čitateľskej komunity má aj ďalšiu výhodu. Totiž, môžete svojich fanúšikov každodenne čítať a počúvať. Vďaka tomu ich lepšie spoznáte, pochopíte, čo ich zaujíma, aký druh informácií potrebujú. Získate veľa nových podnetov.

Okrem toho si lepšie osvojíte ich živý jazyk, používané výrazy a trendy vo vyjadrovaní. To využijete pri písaní ďalších kníh i textov. Udržíte ich aktuálnosť a živosť. Jednoducho, vaše texty budú in, preniknú hlbšie, chytia za srdce. Jedna z najhorších vecí, ktorá sa vám pri písaní môže stať, je, že sa izolujete od živého dotyku s tými, pre ktorých píšete.

Chcete písať o mafii, ale v reči vašich mafiánskych postáv sa objavia nadávky ako: „somár“, či „hlupák“? Budete nepresvedčiví, pre niekoho možno aj smiešni. A zaslúžene – ste totiž mimo. Ak chcete verne vykresliť akúkoľvek komunitu, jej jazyk musí znieť verne. Ako ho chcete spoznať, ak s touto komunitou nie ste v živom kontakte – či už v realite alebo aspoň v sociálnych sieťach?

Dobre, uznávam, že príklad mafie možno nebol úplne najvhodnejší. :)

Ale je úplne jedno, či píšete o mladých skejťákoch, mafii, prostredí reklamných agentúr, záchranároch, krúžku dôchodcov…

Na reč a „ducha“ danej komunity sa treba naladiť. To sa dá dosiahnuť len živým dotykom s ňou, nie tým, že budete sedieť nad rozpísaným textom a vymýšľať si, ako by sa asi mohla postava z nejakého prostredia vyjadrovať.

Ešte jedna rada. Pri vytváraní internetového obsahu pre svoju komunitu píšte civilne, vyjadrujte sa prirodzene – cení sa to. Z pravopysu sa tu naozaj nestrieľa (aj keď autori kníh by to nemaly preháňať).

 

Silná komunita v sociálnych sieťach neznamená, že by ste „v realite“ mali zostať pasívni (aj keď sociálne siete sa so skutočným svetom prekrývajú). Nemusíte sa však spoliehať len na autogramiády v supermarketoch, na ktoré sa trepete dvesto kilometrov, aby ste tam stretli piatich ľudí. (Z toho jedno zablúdené dieťa, dvoch, čo si vás mýlia s Gustávom Murínom a jedného neznámeho nasrdeného čitateľa, ktorý je presvedčený, že píšete výhradne o ňom a prišiel si to s vami osobne vybaviť. Toľko z osobných skúseností…)

Sociálne siete nenahrádzajú takéto radostné udalosti. Zostaňte aj v živom kontakte!

 

Pre inšpiráciu, ako si v sociálnych sieťach vytvárať živú a zapálenú komunitu netreba chodiť ďaleko. Úspešní autori tieto postupy už používajú. Ani Slovensko nie je výnimkou.

Ako príklad môže poslúžiť Pavel „Hirax“ Baričák a Juraj Červenák.

Naozaj odporúčam navštíviť Hiraxovu facebookovú stránku. Uvidíte majstrovské a intuitívne používanie toho, o čom hovorím.

 

Dobrým príkladom je aj Juraj Červenák.

Pozrite si video, kde ukazujem, ako si vytvára obzvlášť živú a zapálenú komunitu aktívnych čitateľov:

 

Ako pri zapájaní čitateľov postupujete vy?