Môj ďalší článok pre projekt Mamtalent.sk. Tentoraz o tom, ako zapájať čitateľov a fanúšikov na sociálnych sieťach.

 

V závere minulého článku som sľúbil, že si povieme o piatich výhodách marketingu v sociálnych sieťach. Keďže však podobne ako Michal Harvan (postava z mojich kníh), obľubujem chaos, rozhodol som sa nakoniec pre iný postup.

Pozrel som si odkazy na niektoré vaše fanúšikovské stránky (fan pages), ktoré ste uviedli v diskusii pod mojim minulým článkom. Napadlo mi, že lepšie než abstraktné rozoberanie výhod sociálnych sietí bude prehodiť zopár slov sa o konkrétnych veciach.

Takže – prvá a základná chyba, ktorú ako autori na internete často robíme:

 

Píšeme takmer výhradne o sebe a o svojej knihe.

 

Sám to dobre poznám. Človek dokončí knihu alebo text, je z toho nadšený, túži sa o nadšenie podeliť. Nemyslí to zle. Založí stránku, či skupinu na Facebooku, alebo rovno vlastnú webovú stránku a začne pumpovať.

Objavila sa nová recenzia na knihu? Šup s ňou na stránku!

Vyšla nová tlačová správa? Na stránku!

Nový rozhovor? Na stránku!

Kniha zahviezdila v rebríčku? Na stránku!

Predalo sa prvých tisíc kusov? Na stránku!!!

 

Verte mi, poznám to naozaj dôverne. :)

Výsledok?

Slabá návštevnosť stránky, takmer nulová diskusia, maximálne zopár zdvihnutých prstov (zo slušnosti).

Nemalá časť takto terorizovaných priateľov na Facebooku si radšej odstráni zobrazovanie vašich príspevkov z nástenky.

Prečo?

Porušili ste základné pravidlo.

Na internete platí, že obsah je kráľom. Naozaj je alfou a omegou všetkého.

Lenže, musí to byť zaujímavý obsah. A čo je podstatné, musí byť zaujímavý pre návštevníkov stránky, nie pre vaše ego!

Dobrý obsah je taký, ktorý pomáha zdieľať zaujímavý zážitok (emóciu), alebo pomáha riešiť nejaký problém čitateľa.

Dobrým obsahom nie je nič, čo čitateľa ubíja (obsahom alebo príliš častou frekvenciou), otravuje, hučí do neho o akomkoľvek produkte (aj knihe), vyvíja nátlak na kúpu.

Dobrý obsah je predovšetkým o návštevníkovi (čitateľovi), nie o nás, našej knihe, našom nadšení z toho, akí sme skvelí.

(Povedané veľmi natvrdo – drvivú väčšinu čitateľov vlastne nezaujímate vy, ani vaša kniha. Zaujímajú ich pocity alebo informácie, ktoré im sprostredkujete. Teda to, čo môžu následne zažiť alebo použiť vo svojich životoch.)

Práve v tomto spočíva zásadný rozdiel tradičnej reklamy od marketingu sociálnych médií.

Tradičná reklama vytvára tlak – preruší vašu činnosť (musí zapôsobiť silno, niekedy až násilne, aby ste si ju vôbec všimli), doslova sa vderie do vašej pozornosti, núti vás k akcii. Čím viac reklamných kanálov vzniká, tým musí byť agresívnejšia, aby bola úspešná. Jej častými atribútmi sú teda tlak a agresivita. (Znova však prízvukujem, že tradičné reklamné metódy nepovažujem za zlé a už vonkoncom nie za zbytočné.)

Marketing v sociálnych médiách funguje presne naopak – netlačí, ale vťahuje. V sociálnych médiách vytvárate obsah, ktorý návštevníkov zaujme a priláka. Sami sa zapoja do vašej komunity, budú sa s vami rozprávať, diskutovať, zabávať sa… Výsledkom tohto zdieľania a zábavy bude malý zázrak – samotní ľudia sa dobrovoľne a s dobrým pocitom stanú nositeľmi vašej „reklamy“. Budú ju šíriť vo svojich vlastných sociálnych sieťach, budú vás brániť v diskusiách, budú vám rozumieť. To všetko vďaka tomu, že sa vám ich podarilo zapojiť, že ste sa snažili porozumieť im.

Tento stav sa však nedá dosiahnuť vypočítavo, ani sa nedá kúpiť ako tradičná reklama. Aby ste ľudí dokázali zapojiť a vytvoriť vlastnú komunitu, musíte ich poznať.

Aký je prvý krok?

Zastavte nadšené promovanie svojej knihy, či textov, prestaňte myslieť na seba, a začnite z opačného konca.

Kto sú vaši čitatelia?

Aké problémy ich trápia?

Aké emócie prežívajú pri čítaní vašich textov?

Prečo siahajú po vašich knihách? Aké pocity alebo informácie z nich pre seba čerpajú?

Ako im môžete pomôcť (pri riešení problémov, pri prežívaní emócií, po ktorých túžia)?

Týmito otázkami začína tvorba dobrého a zaujímavého obsahu, ktorý sa postará o vysokú návštevnosť vašich stránok. Neskôr aj o zapájanie sa ľudí a ich dôveru vo vás.

Na začiatku teda vôbec nepropagujte svoju knihu.

Môžete blogovať, vytvárať videá, či podcasty o témach, ktorými sa zaoberá aj kniha, ale orientujte ich na návštevníkov stránky, na ich pocity a problémy. Nie na seba a na promovanie svojho produktu.

Fanúšikovská stránka (fan page) konkrétnej knihy má zmysel až vtedy, keď už máte vytvorenú aspoň základnú komunitu.

Aj potom by ste však o sebe a o svojom produkte mali hovoriť iba s mierou. Mali by ste sa zaujímať skôr o pocity a riešenia problémov, ktoré čitateľom ponúkate, než o vaše pocity. Prirodzene, môžete sa podeliť o svoj pohľad na vec, aj o vlastné pocity, ale nemá to byť hlavným obsahom vašej komunikácie.

Opakujem, dobre to poznám – keď sme nadšení z našej knihy, predpokladáme, že aj ostatní z nej budú rovnako nadšení. Ale v skutočnosti to tak nie je. Ostatní majú zväčša dosť svojich starostí a problémov. Možno s nimi potrebujú pomôcť. Posledné, čo chcú a potrebujú, je egomaniacky facebookový nátlak, aby si kúpili akúsi knihu. Keby však dotyčný autor napísal zopár skvelých blogov o probléme, aký ich trápi, ako by zareagovali na poznámku, že o tomto probléme napísal celú knihu, ktorá mu práve vyšla?

Samozrejme, celý proces je o čosi zložitejší. Vytváram iba základnú predstavu – snažím sa načrtnúť podstatu. Tou je, že marketing v sociálnych sieťach vlastne nie je marketing. :) (Jedna z legiend tohto prístupu v rámci sociálnych sietí – Scott Stratten, ho nazýva „unmarketing“ a hovorí: „Prestaňte robiť marketing, začnite ľudí zapájať.“)

 

Nabudúce si ukážeme zopár konkrétnych príkladov takéhoto zapájania.

 

Dovtedy mi môžete napísať (s rukou na srdci) odpoveď na otázku: stáva sa vám, že sa pri promovaní príliš sústredíte na seba a na svoju knihu/text, pričom sa zabúdate orientovať na čitateľov?