Ak vás zaujíma marketing kníh, textov a vlastne čohokoľvek cez sociálne médiá, pozrite si tento môj článok.

Som autor, nie reklamný šašo! Takúto vetu som za posledné tri mesiace počul azda aj päťkrát. Zakaždým ma pichlo pri srdci. Často ju vyslovili talentovaní autori, ktorí berú svoje písanie naozaj vážne. Isteže, marketing nemusí baviť každého. Je to však dôležitá súčasť úspechu.

V dnešnej záplave kníh, reklám a informačného šumu to už bez autorovho zapojenia sa do marketingových aktivít ide len ťažko. Nájdeme aj výnimky z tohto pravidla. Na každú z nich však pripadá množstvo autorov, ktorých knihy či texty sú rovnako dobré, no jednoducho zapadli prachom. Takmer nikto si ich nevšimol.

Diskusiu o potrebe/nepotrebe marketingu tu riešiť nechcem. Verím však, že ignorovaním tejto oblasti sa trestá najmä samotný autor. Okrem toho, často ide o smutné nedorozumenie.

Väčšina autorov s ktorými som sa stretol, mala totiž nechuť k reklame a reklamným aktivitám. Cítili z nich nádych propagandy, čohosi neúprimného, strojeného. V dobe sociálnych médií (tj. zameraných na sociálnu interakciu, vzájomné vytváranie a zdieľanie obsahu – napr. Youtube, Facebook, Twitter, blogy, atď.) však marketing už dávno nie je iba reklamou. Opakujem, marketing už dávno neznamená iba reklamu. Marketing, obzvlášť internetový, je dnes nielen o reklame v tradičnom zmysle, ale čoraz viac o zapájaní ľudí a komunít, o vytváraní väzieb, o spoločnom zdielaní zaujímavého obsahu. (Viac si o tom môžeme povedať inokedy.)

Zájdem ešte ďalej – domnievam sa, že tradičné reklamné metódy ako bannery, bilboardy, reklamy, inzeráty, či (nedajbože) vyskakovacie okná, sú čoraz menej účinné.

Prečo?

Dnes sme doslova zavalení reklamou. Valí sa zo všetkých strán – na internete, v uliciach, z televízoru, rádia, novín, časopisov, dokonca aj z mobilov (nevyžiadané sms).

Ako na takú záplavu nevyžiadaných a nechcených informácií reagujeme? Celkom prirodzene – zapíname si ochranný filter. Odkazy jednotlivých reklám sa menia na hmlu, na obyčajný informačný šum, ktorého význam nevnímame, možno nás dokonca podráždi.

A to je druhý bod – všetky tradičné reklamné metódy sú zamerané na to, aby prerušili (viac či menej násilne) vašu činnosť alebo myšlienky. Bilboard musí doslova vpadnúť do vášho spektra pozornosti. Musí vás vytrhnúť zo zamyslenia, prinútiť vás, aby ste si prečítali, čo je na ňom napísané. Extrémnym príkladom tohto princípu sú internetové vyskakovacie okná. Určite vytáčajú aj vás. Koľko značiek a produktov vám už znechutili?

Viem, že sa veľa hovorí o pôsobení reklám na podvedomie. Azda na tom niečo bude.  Význam takéhoto pôsobenia by som však nepreceňoval. Najmä nie pri produktoch založených na hodnote obsahu – napríklad pri knihách. Pri ich nakupovaní predsalen premýšľame, zvažujeme, vyberáme si – či už podľa žánru alebo podľa autora. Ideme za konkrétnym zážitkom, aký od čítania očakávame. Knihu si nekúpite len kvôli tomu, že kdesi podvedome zazriete jej názov.

Tieto možno trochu kontroverzné myšlienky zavŕšim poslednou – tradičná reklama vám v konečnom dôsledku príliš nepomôže. Ak do nej autor alebo vydavateľstvo investuje veľa peňazí, môže vytvoriť nákupnú vlnu, dokonca veľkú. Takáto vlna však často máva krátke trvanie (vytvorí len dočasný bestseller, na ktorý sa okamžite po opadnutí navždy zabudne). Okrem toho, že takto vyvolaná vlna krátko trvá, býva neraz aj jednorazová. Autor sa jednoducho nechytí. Čitatelia môžu mať pocit nenaplnenia ich očakávaní.

Aby sa to nestalo, potrebujete dve veci.

Za prvé – kvalitný obsah (kniha musí byť dobrá).

Za druhé – osobný prvok. Inak povedané – autor musí vložiť svoju osobnú pečať, dojem osobnej autenticity tak do samotnej knihy, ako aj do spôsobu jej prezentácie. Ak to nespraví a z knihy, aj z foriem, akými sa prezentuje, nebudete cítiť nefalšovanú stopu autorovej osobnosti a osobitosti, kniha nebude naozaj úspešná. Bude to iba tuctový produkt. Možno remeselne dobre zvládnutý, ale stále len produkt.

To, čo odlišuje naozaj dobrú knihu od tuctového produktu, je pocit autenticity, úprimnosti, ozajstného osobného vkladu autora.

Aby nedošlo k nedorozumeniu. Netvrdím, že tradičná reklama je zlá a zbytočná. Dobre vedená tradičná kampaň, napríklad v čase vydania knihy, bezpochyby urobí svoje. Názov knihy aj meno autora sú totiž značky. Promovanie značky (tzv. branding) je dôležitou súčasťou marketingu.

Pokiaľ však autor vlastným vkladom neumocní pocit osobitosti z knihy, ani takáto kampaň z dlhodobého hľadiska nepomôže. (Možno vám teraz napadne taký Dominik Dán alebo Maxim E. Matkin. Premýšľali ste však nad tým, že aj anonymita môže byť formou marketingu a umocnením dojmu, akým chce autor na čitateľa zapôsobiť?)

Na záver dobrá správa – sociálne médiá a sociálne siete sú stvorené na pôsobenie, aké som opísal vyššie. O piatich výhodách využívania sociálnych médií pri marketingu kníh si povieme nabudúce.

Ako ste na tom vy – máte skúsenosti s využívaním sociálnych médií na promovanie svojich textov? Blogujete, používate Facebook, aby ste o sebe dali vedieť? Ak áno, napíšte, ako postupujete, alebo pridajte odkazy na svoje blogy.